Maverick Management
Spinozaweg 1
2202 AV  Noordwijk
Tel. 071 88 76 449

 

 

 

Ondernemen is uitdagend.

U staat als ondernemer centraal in een krachtenspel dat uw bedrijf uit het lood kan slaan als u dit spel niet goed inschat. Een juist ondernemingsbeleid doet recht aan 1) de behoeften en wensen  van de klant, 2) de behoeften en wensen van de werknemers en 3) de belangen van de eigenaar. 

Deze belangen lopen niet synchroon. Toch is de beste beslissing voor een onderneming de beslissing die met alle belangen rekening houdt.

Algemeen

Over ondernemen wordt vaak heel makkelijk gedacht, behalve door ondernemers zelf.  Het is ook eigenlijk niet goed uit te leggen wat het is om elke dag verantwoorde risico’s te willen lopen, om elke maand er zeker van te zijn dat crediteuren en werknemers worden betaald en dat er genoeg geld overblijft om de volgende stap te maken. Vraag het een ondernemer. Die kan u vertellen dat het moeilijk is, en moeilijk blijft.

Naarmate de onderneming groter wordt, wordt het vak ook anders. U gaat specialisten inhuren die beter zijn in operationele zaken, software onderhoud, verkoop en zelfs personeelsbeleid. Uw taak verandert van de allesweter en alleskunner tot iemand die op hoofdlijnen moet sturen nadat u deze eerst heeft bepaald.

Veel ondernemers hebben moeite met dit groeiproces. Het gevolg hiervan is dat de onderneming niet verder groeit, de betere mensen niet worden aangenomen en vroeger of later de concurrentie u heeft gemarginaliseerd. 

Het is daarom goed dat iemand u af en toe een spiegel voorhoudt over uw rol in uw eigen organisatie. Deze rol kan ik voor u vervullen.

 

Ondernemen betekent veranderen

Ondernemingen zijn nooit statisch.  Verandering is normaal, of sterker nog, de enige manier om te overleven.

In het gunstigste geval groeit het bedrijf in omzet en vaak ook in mensen.  Maar groei betekent ook meer behoefte aan werkkapitaal en een constante verandering van bedrijfsprocesses en functies. Aangezien een bedrijf als een bord spaghetti in elkaar zit,  gaat de zorgvuldige ondernemer altijd na of al zijn 7 “s-en”(zie mcKinsey) goed bij elkaar  passen (Strategy, Systems, Structure (de concrete kant), Staff,  Skills, Style (de “softe” kant) die tezamen de cultuur ofwel “shared values” vormen.

In het minder gunstig geval moet het bedrijf besparen om het hoofd boven water te houden. Ook dan blijft het zaak om de onderneming slagvaardig en winstgevend te houden, maar nu in een krimpscenario. Een verkeerde beslissing en het bedrijf kan onderuit gaan. Personeel en/of opdrachtgevers raken het vertrouwen kwijt en de onderneming gaat snel bergafwaarts,

Ik kan u bijstaan om deze processen te helpen managen. Naast u, ter vervanging van u of gewoon als klankbord. Omdat er simpelweg zaken zijn waar u nog niet aan gedacht had.

Geschreven bronnen

Boeken en Theorieën

 

De volgende boeken en  theorieën zijn de basis  voor de ideeën en ervaringen waar u veel aan kunt hebben en die mij veel hebben gebracht:

      - Mastering the Rockefeller Habits – Verne Harnish, 2002

      - The 7 habits of Highly Effective People – Stephen R. Covey, 1989

      - Blue Ocean Strategy by W.Chan Kim en Renée Mauborgne, 2005

      - 7 S model – Richard Pascale, Tom Peters en Robert Waterman (McKinsey)

asdlajhsdalkjhfe adfas
Bent u ook tevreden? > laat uw bericht achter
in het gastenboek